Misschien herken je het, misschien ook niet. Maar als ik een nieuwe bullet journal begin ben ik altijd even op zoek naar welke stijl van journalen er het beste bij past. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik nooit 2 x het zelfde merk bullet journal achter elkaar gebruik.
Daarom voor november geen blog over hoe ik de set-up heb gedaan, want die is in essentie hetzelfde. Dit keer een blog over mijn nieuwe daily log.
In oktober ben ik gestart in deze beauty: Art is like, van Nuuna. Ontworpen door Marija Mandic.
Nu zijn er bij de Nuuna journals een paar dingen waar je rekening mee moet houden:
- Ze zijn groter dan A5 formaat (165×220 mm)
- De dot-grid spacing is 3,5 mm ipv 5
- Ze hebben wel paginanummers, maar eigenlijk geen andere extra’s
Door dit grotere formaat en de andere dot-grid merkte ik dat mijn ‘oude’ stijl van weekly + tasklist niet meer lekker werkte. En ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe methode om m’n taken te plannen en m’n hoofd leeg te kunnen schrijven.
Daily log
Hiervoor gebruik ik nu een daily log en zijn m’n weekoverzichten volledig komen te vervallen.
En vooruit plannen dan?
Hiervoor gebruik ik mijn maandoverzicht en futurelog. Meestal was ik toch dingen voornamelijk dubbel aan het opschrijven vanaf m’n maandoverzicht naar het weekoverzicht.
Ook wou ik graag iets terug brengen in mijn set-up, namelijk een productivity level tracker. Het idee van die tracker vond ik namelijk goed en het gaf me een duidelijk overzicht hoeveel tijd ik spendeerde aan welke opdrachten doordat ik met kleurcodes werk.
Ik weet ook van mezelf dat trackers verwerken in m’n maand set-up doorgaans niet of niet langdurig voor me werken, maar waar laat je die tracker dan?
Uiteindelijk kwam ik op het idee om deze in mijn daily log te verwerken.
Hoe dan?
Ik maak gebruik van een running daily. Ik begin dingen voor mijn dag pas op de dag zelf op te schrijven.
Ik begin met een dag header met de dag + datum
Daarnaast heb ik ruimte voor een Main Focus voor die dag en ruimte voor een productivity level mini tracker. Deze tracker heeft 10 vakjes en 3 levels. Level 1 is 4 vakjes (dus 4 taken) en de 2 erna zijn 3 vakjes.
Wanneer ik iets heb afgerond geef ik aan met een kleur waar het valt, zoals roze voor Bujo Boutique, Blauw finance, oranje voor thuis. Naast de kleur gebruik ik ook een icoontje voor wat ik heb gedaan. Kan je niet tekenen? Gebruik dan een letter, doe ik ook weleens.
Na die header en tracker maak ik een tasklist / to do lijstje. Hiervoor heb ik 2 kolommen van 5 punten gemaakt, ook wel maximaal 10 taken per dag. En geloof me, dat is meer dan genoeg. Ik zit er aan te denken om komende week misschien over te gaan naar 8. Dit is ook afhankelijk van hoe je je taken op deelt. Schrijf je alleen de grote taken op? Of splits je die grote taak op in subtaken?
Hoe dan ook, zorg ervoor dat je ook niet te veel ruimte hebt om een super lange takenlijst te maken. Dat zorgt bij mij vaak voor teleurstelling omdat het helemaal niet haalbaar is om alles ook af te krijgen.
Onder de takenlijst is mijn schrijfruimte. Dit kan zijn voor notities, maar ook om gewoon lekker m’n hoofd leeg te schrijven. Door mijn gedachte op papier te zetten krijg ik rust in m’n hoofd en kan ik me weer beter concentreren op het werk.
Voor de grotere taken, of taken die later in de maand moeten gebeuren, die ik niet wil vergeten heb ik bij mijn maandoverzicht een extra takenlijst gemaakt.
Tot slot
Heb je nog vragen over deze set-up? Zet ze dan hieronder in de reacties of stuur een berichtje via het contactformulier.
Ik zal in de december blog vertellen hoe deze stijl van daily logs is bevallen en of ik hem ook in december weer ga gebruiken.